Idé till artikel – komparativ analys av kommentarsfält

En komisk komparativ analys av olika tidningars kommentarsfält.

  • DN: nästan ickeexisterande, ingen kommenterar DN:s artiklar.
    • Exempel: Essän X, kommentar: ”  “. Ingen alltså.
    • Det andra fenomenet man kan uttyda är postmodernisthatande högerextremister, men som är mer vältaliga än avpixlat-kommentatorerna. Den mest frekventa kommentarsliknande texterna är de skrivna av Erik Helmerson, som borde livestreama sina kommentarer om allt som skrev i samhället. Det finns ingen händelse som är för liten för Helmerson att diskutera på sin signerat/kommentarsfält.
    • Den mest aktiva kommentarsfältet på DN är Helmersons ledarsida.
    • Det finns alltid tydliga rättshaveristiska drag. Här publicerar kommentatorerna oftast 4 inlägg långa förklaringar av sina egna positioner. Här kommenterar ofta människor som har @swipnet-, @telia–mejladresser.
  • New York Times, alltid de mest sofistikerade.
    • Exempel:
  • The Guardian, de mest gillade är de mest komiska, och alltid väldigt brittisk humor. En kraftfull oneliner vinner alltid fler likes än en lång analys.
  • Aftonbladet, kommentarsfältsherrarnas sandlåda, rättshaveristernas tillhåll. Och ironiskt nog så figurerar där oftast de största aftonbladethatarna.
  • The Economist: kommentarerna har liknande stil som tidskriften, brittiskt intellektuellt ironiskt.
  • RT: antisemiternas och antiamerikansk tillhåll, här frotterar den populistiska vänstern som hatar USA över allt annat tillsammans med antisemiter och fascister.
  • YouTube. Får nästan betraktas som någon slags bubblare. YouTubes kommentarsfält har gått från att för bara något år sedan vara internets sämsta kommentarsfält, inte för att det direkt innehåller hat eller liknande. Utan det var snarare sämst och uruselt för dess fruktansvärt låga kvalitet. Men sen hände någonting, sedan algoritmen ändrades har fler “komiska” kommentarer tagit sig upp till toppen.Nivån är fortfarande perfekt infantil som man vill ha det ibland, men nu ibland med en komisk twist. En bubblare.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s